Day 9: De dag van heel veel zand!

11 januari 2019 - Arequipa, Peru

Vandaag de 4 proef van Araquipa naar Tacna. Het eerste gedeelte van de marathon ettape zonder service.

Helaas was het vandaag niet onze dag!

Na 30 km in de proef kwamen we met veel andere rijders vast te zitten in de fesh fesh. Dit is de benaming van heel fijn wit zand wat net cement is. Hier zak je tot aan je knieen in (zie het filmpje bij de video’s)

Hier hebben we ongeveer 3 uur verloren voordat we er uiteindelijk zijn uitgesleept door een Italiaanse truck.

265CB7D8-A2E6-4E64-A337-722FE08E79E3

Daarna was het onbegonnen werk om er nog door heen te komen! Alle paden waren kapot gereden. En we moesten alternatieve paden gaan gebruiken om er door heen te komen. Iedereen stond vast!

Een van die keren hebben we geprobeerd om via   een berg rug een valei in te komen, echter was die te steil voor ons, waarna we terug moesten en schuin tegen een berg op terug reden. Dat viel verkeerd uit en de auto rolde op zijn kop en meteen door weer op zijn wielen. Pfff hadden we geluk dat we meteen weer door konden rijden zonder veel schade.
De Motor had van de kleine rol wel een tik opgelopen, en het is afwachten of die niet moet worden vervangen vanavond.

D85B1AE3-92A2-45FE-9146-D4C245A4865D

Het 2e gedeelte na de neutralisatie zij we bijna in het donker gestart, maar we wilde het toch nog proberen, terwijl er heel veel teams terug kwamen omdat er niet doorheen te komen was.
Intussen was het donker geworden en konden we geen hand meer voor ogen zien, en dan de fesh fesh in is onbegonnen werk, maar we wilden niet opgeven!
Terwijl we probeerden om een grote berg op te komen werden we door het vele stof verrast en zagen totaal geen piste meer. Maar van het gas af was geen optie, om dat we anders heel erg vast zouden komen te staan.

Daar sloeg wederom het noodlot toe en reden we volgas in een greppel!

CD668A96-869F-40E2-811E-645E0F4BB8F3

Nadat een voorbij komende truck ons uit de greppel had uit getrokken bleek alleen dat we maar effe een band moesten wisselen om verder te kunnen. Er was daarna echter geen doorkomen meer aan, en besloten te overnachten op de berg in de valei.

43F93A5F-8902-4A00-92CC-473692FFF9E54BCE1790-919C-4F8A-95BB-8F9B9CB11E56EF8E43CC-F517-4976-AFB5-88C3EE06D1D7805CA774-EAC1-40C0-9944-8D039AB26755

Daar hebben we nog geprobeerd om het bandenaflaat systeem en de wielophanging die ook krom was te repareren, zodat we als het weer licht worden verder zouden kunnen.
Na 2 ur hadden we de auto helemaal klaar gemaakt om te overnachten en dachten we ff een paar uurtjes te kunnen gaan slapen. Ook wel weer appart om ergens te overnachten waar je niet weet waar je bent en hoe de situatie om je heen is!

Na enkele uurtjes kwam de sweeper (soort bezemwagen die alle gestrande deelnemers ophaald) en ons adviseerde om naar de harde weg te gaan en terug te rijden naar het bivak in Aeraquipa. De kans was n.l. groot dat we ook morgen vast kwamen te  zitten en dan zou er niemand meer zijn van de organisatie om ons te helpen.
Na lang overtuigen van de Sweeper toch besloten om terug te gaan.

Dit was ook al bijna niet te doen met al die ravijnen langs de kapot gereden paden.

Uit eindelijk om 1 uur snachts terug in het bivak aangekomen, en nu de komende twee dagen proberen om de auto te herstellen zodat we zondag weer in de wedstrijd kunnen stappen voor de laatste vijf etappes.
Alles geprobeerd, maar op een gegeven moment gaat de veiligheid voor!

DE1FB12B-6392-4E09-8F25-A7C96CFCE7D7

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marieke:
    11 januari 2019
    Wat een avontuur! Helaas met een niet gewenste afloop. Maar ik denk dat het een goede keus geweest is achteraf. Als ik filmpjes kijk en verhalen lees is het eigenlijk gewoon niet te doen. Overal gestrande auto’s. Bizar dat sommigen dan toch wel heel snel de finish halen. Maar dat zal wel het voordeel van vroeg starten zijn.
  2. Peter de kroon:
    11 januari 2019
    Mijn god wat een avontuur weer, succes met het repareren van de mitjet en zondag weer vol goede moed ertegenaan.!!
  3. An & Herman Brokke:
    11 januari 2019
    Jammer maar jullie veiligheid gaat voor .Zondag met goede moed weer beginnen succes.
  4. Harm Swaanen:
    Jammer jongens
    De auto proberen weer rijklaar te maken en Zondag terug het avontuur in.!!
    SUCCES!!
  5. Hans Heuvelmans:
    11 januari 2019
    Jammer! Wan bende dat fesh fesh. En dat jullie dat vrijwillig doen en nog leuk vinden ook nog. Das wel humor toch. Succes met repareren.
  6. Jan van de Wijdeven:
    11 januari 2019
    Diep respect mannen!!! Geweldig wat jullie doen!
  7. Nicole:
    11 januari 2019
    Een immens avontuur zeg....maar hopelijk zondag weer vol goede moed verder!
    🍀🍀🍀
  8. Phil corstiaans:
    Toch goed probeerde ,veiligheid gaat voor alles , succes manne🔝
  9. Hendri verbaant:
    12 januari 2019
    Jammer dat het niet is gelukt om de rally via de officiële route uit te rijden. Nu gewoon de auto weer oplappen en vanaf zondag volle bak verder om ervaring op te doen om de volgende editie met de mitjet mee te doen voor het klassement. Want dit zal toch geen eenmalig avontuur zijn geweest . Respect voor de moeilijke beslissingen. Geniet ervan en maak er samen met jullie team nog een leuke en onvergetelijke tijd van.
  10. Wim Elly Veltman:
    12 januari 2019
    Respect mannen, wat een ervaringen. Zondag hopelijk weer verder met frisse moed.
    Heel veel sterkte en hou het veilig!
  11. Piet:
    12 januari 2019
    Kop op mannen, maak ervan wat er nog van te maken is. En geniet; er zijn niet veel mensen op de wereld die zo'n avontuur meemaken!