Dag #16 Marathon etappe deel 2.

16 januari 2020 - Shubaytah, Saoedi-Arabië

Vandaag was het weer een ouderwets zware Dakar etappe, met veel zware duinen. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door de zware regenval vorige week.

673E10D0-B4CE-408B-8F1E-B7F1D59E18E3

Hierdoor wordt het zand zo zwaar om in te rijden, dat na de eerste 25 bijna iedereen moest ploeteren om er doorheen te komen.

Ook wij zijn een paar keer moeten omdraaien, en hebben opnieuw aan moeten zetten om boven te komen.

De eerste 120 km was zwaar, en net voordat we de laatste duinen kregen, reden we tegen een klein duintje op en begonnen we te glijden. Heel langzaam hapte de rechter kant in het zand en begon de truck te kantelen.
Plof! “Op z’n kantje!”

86F2F4FA-0B56-4C55-BA30-11323D00D4A3

Gelukkig kwam het team van Martin van den Brink net aanrijden en hebben zij ons binnen 20 minuutjes weer op de wielen gekregen!

55FD476E-7CDA-40A4-8B11-987F9F949004

Meteen hangt er dan ook een tv-helikopter boven, en waren de gebroeders Coronel paraat met hun “Tom-cam”. Zij kwamen toevallig net aanrijden toen het gebeurde.

Het tweede gedeelte van de etappe was een stuk sneller maar ook tricky met veel kleine scherpe duintjes ertussen. Die waren ook nog eens extra zwaar te nemen door de regenval.

Op één van deze duintjes kwamen we vast te zitten, en moesten we voor de eerste keer deze rally onszelf uitgraven met de schep. (“Schup” zegt Bernard😉)

B78D9484-AFDD-4246-A00B-16C43FBE4F57

Na 15 minuutjes waren we ook daar weer weg en konden we de laatste 120 km plankgas naar de finish vliegen.

Niet de meest perfecte dag van onze Dakar rally, maar we zijn weer gefinisht.

Na de proef Vick nog ff vooruitgeholpen met een nieuwe accu en daarna nog 420km gereden; de verbinding naar het bivak.

Daar kan de truck nog ff helemaal gecontroleerd worden voor de laatste sprint naar de finish morgen.

Dan staat nog een proef van 374km op de planning, die we afsluiten met een rondje voor de Koning van Saudi-Arabië.

Daarna mogen we (als we het halen) het finish-podium over!

385CDB80-6DBE-4B59-A185-429EF46DE824

1. Jan Broekman:
    Is jullie gegund
  2. Anja:
    16 januari 2020
    Da was spoje dan..mey die skup!😉👍
  3. Hans Heuvelmans:
    16 januari 2020
    Op zijn kantje..., moet je dan trakteren in het bivak?! Goed afgelopen en morgen nog een laatste etappe. Succes mannen!!
  4. Chris Gerhardt:
    16 januari 2020
    Mooi hoor om zo mee te kunnen lezen, wat jullie allemaal meemaken. Succes voor morgen. Hou de boel en jezelf heel.
  5. Peter en Marlies:
    16 januari 2020
    Bernard; die “schup” was de een “bats” of une “speaker”
  6. Peter en Marlies:
    16 januari 2020
    Mar goed d’e ge gene riek hat😏
  7. Perry verbaant:
    16 januari 2020
    Ach ..ge moet wa doen um op de tv te komme manne !!..op naar de finish 💪
  8. Sandra Borremans:
    16 januari 2020
    Geniet van de laatste dag heren! Super foto’s en super vette race!
  9. Wil Derks:
    17 januari 2020
    Hopelijk niemand gewond met op zijn kant gaan Voor morgen heel veel succes en geniet van de laatste uitdaging
  10. Corné Lavrijsen:
    17 januari 2020