Laat het maar beginnen!
31 december 2021 - Jiddah, Saoedi-Arabië
Na maanden van voorbereidingen, kan het nu bijna beginnen!
DAKAR 2022, De zwaarste rally van de wereld.
Met 2 Rally auto’s die we ontwikkeld en gebouwd hebben in nog geen 8 maanden tijd, inclusief een Expandable hospitality unit.
De komende weken zal ik jullie dagelijks een kijkje geven (mits we internet hebben) achter de schermen van ons team. Ik ga proberen om jullie wat meer wegwijs te maken in wat er nu werkelijk achter de schermen gebeurt tijdens de rally, en wat je niet op TV of op internet ziet.
Aller eerts ff een kort verslag van de dagen die we to nu toe hebben meegemaakt in Jeddah, een mooie havenplaats in het Westen van Saudi Arabia.
Daags na kerst zijn we met ons team vertrokken vanaf Eindhoven Airport naar Jedda, waar we na de nodige Covid perikelen op het vliegveld naar de haven konden waar onze race auto’s en service trucks stonden te wachten na een lange bootreis.
Na een rit van ongeveer 45 minuten konden we de voertuigen opstellen in het Bivak dat gevestigd was bij het King Abdhulla Sport City Stadium. een gigantisch mooi en modern stadion met alle faciliteiten er om heen.
Hier had de DAKAR organisatie het eerste Bivak opgesteld en was alles in gereedheid gebracht om de auto’s voor te bereiden op de rally met onder ander de uitlevering van de Veiligheids- en Navigatie systemen die heel erg belangrijk zijn in deze rally.
O.a. het nieuwe navigatie systeem waar we dit jaar mee gaan rijden zal helemaal anders zijn, aangezien we dit jaar voor het eerst gaan rijden met een digitaal roadbook i.p.v. de papieren uitvoering waar we alle voorgaande jaren mee hebben gereden. Maar dit komt later in de week nog een keertje aan bod
Shakedown
Na een rustig nachtje konden we de volgende ochtend onder een lekker zonnetje van 30 graden de auto’s klaar gaan maken voor de test van de volgende dag. de organisatie had op een 60km van het bivak een parcours aangelegd van 10km waar we de auto een zogenaamde “schakedown” konden geven in voorbereiding op de echte rally.
Nadat beide auto’s zonder problemen enkele keren de testtrack hadden afgelegd, was de conclusie dat de auto’s er klaar voor waren, en geprepareerd konden gaan worden voor de technische keuring de volgende dag.
De Keuring
Op Donderdag de 30e was voor het team een belangrijke dag, aangezien deze dag de Auto technische gekeurd zou gaan worden door de FIA. (dit is de wereld autosport bond) en deze bepaald of jou auto goedgekeurd is volgens de strenge eisen, en daardoor mag deelnemen aan alle grote rally’s in de wereld. Aangezien we de auto helemaal vanaf papier nieuw hebben gebouwd, en eind februari pas waren begonnen met de eerste streep op papier (in werkelijkheid in de computer natuurlijk), was dit een belangrijke dag voor het team.
Gelukkig kwamen we zonder al te veel problemen door deze keuring heen en mochten we aan het einde van de dag het fel begeerde FIA Paspoort in ontvangst nemen!
Ook de administratieve keuring was geen enkel probleem, waarbij we voordat we definitief de stempel kregen om deel te nemen aan de rally, eerste een PCR test moesten doen. Deze test viel gelukkig voor iedereen Negatief uit waardoor het hele team was verzekerd van deelname!
De laatste dag van het jaar!
Lekker in het zonnetje de laatste dag van een opmerkelijk jaar door brengen, heeft dan ook wel weer iets om terug te kijken op wat we samen als team bereikt hebben!
Een bijzonder jaar waarbij er buiten de beperkingen, ook veel mooie dingen zijn ontstaan. Als team blikken we terug op een heel druk, maar vooral mooi jaar waarin we het onmogelijke hebben waargemaakt:
Een eigen Nederlandse Rally auto ontwikkelen en bouwen in nog geen jaar tijd, en dan aan de start verschijnen van de zwaarste rally in de wereld!
Het moet gezegd worden; een uitdaging, maar die gaan we graag aan in 2022!
Ik wens iedereen een hele fijne jaarwisseling, maar vooral een fijn en gezond 2022! Proost!
Op naar morgen: de 1e etappe van DAKAR 2022!
En succes morgen